در ادبیات کسبوکار، به تبادل محصولات و خدمات در ازای پول گفته میشود، درحالی که بازاریابی اصطلاح گستردهتری است که شامل زنجیرهای از فعالیتهایی همچون تحقیقات بازار، پیشنهادات ویژهی و میشود. بازاریابی بر نیازهای مشتریها تمرکز میکند درحالی که بر نیازهای کمپانی تأکید بیشتری دارد. این نوشته را بخوانید لغایت با تفاوت بازاریابی و به خوبی آشنا شوید.
حتما بخوانید:
۱۱ نکته برای اینکه مدیر بازاریابی موفقی شوید
۱۸ چیرگی که برای بازرگانی موفق به آن نیاز دارید
بازاریابی b2b و هر آنچه باید دربارهاش بدانید
هدف اصلی در بازاریابی، پاسخگویی به نیازهای مشتری و راضی نگه داشتن او از طریق فراهم کردن محصولات موردنیاز اوست. به بیان سایر در بازاریابی بهدنبال برآورده کردن نیازهای مشتری بهشکلی سودآور هستیم. از سوی دیگر در ، در این صددیم لغایت مشتریها را مکلف کنیم که محصولات یا خدماتی را که از طرف شرکت به آنها رهنمود میشود، اری کنند.
بخشی از بازاریابی است و بهشدت با آن در هم مخلوط است، بهطوری که برای بسیاری از افراد تشخیصِ تفاوتهای آنها پیشه کاستی است. با هستی این فاصلهی زیادی وسط بازاریابی و هستی دارد. در پیوستگی بعضی از تفاوتهای میان این دو کار و جنبش را روشنگری میدهیم.
جدول مقایسه
مبنای مقایسه
بازاریابی
معناعمل انتقال مالکیت محصولات از تولیدکننده به مشتری پایانی در ازای گرفتن پول یا هر چیز دیگری که به عنوان شناخته میشود.بازاریابی عبارت است از درک الزامات مشتریها بهطوری که هر زمان فرآورده جدیدی تولید شد مشتری با اشتیاق آن را اری کند.
محورمشتریمحورمحصولمحور
رویکردرویکرد مجزارویکرد یکپارچه
تمرکزنیازهای شرکتنیازهای مشتری
دامنهچیزهایی که به انتقال گونه ها به مشتری مربوط میشوند. فرق بین بازاریابی و در ایرانبه همهی فعالیتهایی مربوط میشود که انتقال گونه ها به مشتری را شدنی میکند.
مدت زمانکوتاهمدتبلندمدت
اهدافتشویق مشتری برای محصولتشخیص نیازهای مشتری و فرآوری محصولاتی که این مایحتاج را برآورده کند.
رابطهیکبهیکیک نفر با چندین نفر
جامعهی هدفاشخاص یا گروههای کوچکعموم جامعه
دامنهمحصولی تولید شده است تا نیاز مشتری را برآورده کند.تبلیغات، ، تحقیق، رضایت مشتری، خدمات بعد از و غیره.
فعالیتهای مرتبط باافرادرسانهها
فرایندشامل تبادل کالا با چیزی هم عرض آن میشود.شامل تشخیص و برآورده کردن نیازهای مشتری میشود.
نقشمشتری باید مراقب باشد.نده باید مراقب باشد.
فناوری اطلاعات بازاریابی ,مشتری ,نیازهای ,میشود ,برآورده ,محصولات ,نیازهای مشتری ,باید مراقب ,مراقب باشد ,انتقال گونه ,برآورده کردن منبع
درباره این سایت